Nyårssemester på Irland 2001

Text och bild av Peter Andrén

peter.andren (snabel-a) gmail.com

Jag skrev denna reseberättelse nio år efter själva resan så det är inte säkert att alla detaljer stämmer till hundra procent. Men sidan är främst avsedd för "the usual suspects", och några ambitioner på att skapa något som kan vara intressant för den breda allmänheten finns inte.

Allmänt om resan

Det är eller i alla fall var lite grann av tradition för mig att åka bort över nyårshelgen. Det är en rolig tid att resa för var man än kommer är det stoj och glam. År 2001 valde jag att åka till Irland, mest beroende på att jag aldrig varit där tidigare. Jag anade att det egentligen vore bättre att åka på sommaren, men jag tänkte att det antagligen var bra på vintern också. Eller så tänkte jag inte alls på detta — jag minns inte faktiskt.

Jag minns inte riktigt hur jag reste, men jag tror att rutten var Dublin—Cork—Galway—Aranöarna—Dublin. Möjligtvis stannade jag i någon annan ort, men jag tror inte det.

Dublin

diabild-34-10.jpg Jag flög till Dublin och bodde i något hotell som jag förbokat från Sverige. Jag tänker på det där hotellet då och då eftersom jag "fick med mig" ett par badlakan därifrån, och de verkar vara helt outslitliga. Jag använder dem fortfarande med jämna mellanrum. Annars minns jag inte så mycket av varken hotellet eller någonting annat i Dublin. Jag drack några Guinness, och kollade på några minnesmärken av James Joyce, men inget mer. Det var ganska dåligt väder vill jag minnas så jag tog bara en bild som jag pliktskyldigast visar här till höger.

Cork

diabild-34-11.jpg Jag tog tåget till Cork. Min avsikt var att stanna en dag och sedan fortsätta till Galway för att fira nyår där. Men ödet ville annorlunda. Ödet uppenbarade sig denna gång i skepnad av snö. Kanske fem centimeter med snö, men det var tillräckligt för att slå ut alla kommunikationer från och till Cork. Innan jag lärde mig detta försökte jag köpa en bussbiljett till Galway på en liten resebyrå i centrum. Försöljartjejen tittade på mig med stora ögon och förklarade att det inte gick några bussar denna dag, och inte dagen efter heller. "Varför då?" frågade jag som såg mina drömmar om ett livligt nyårsfirade i det turistvänliga Galway gå om intet. "But it snowed yesterday — there are no busses  . . ." Det tog ett tag innan jag insåg att de vekligen upplevde lite slask och blötsnö som ett riktigt problem. Men, men, det var bara att ändra planerna och fira det nya året i Cork.

diabild-34-12.jpg På nyårskvällen letade jag upp den största puben i Cork och försökte hitta vänner för kvällen. Till en börja med hade jag sällskap av ett gäng utbytesstudenter, men ganska snart började jag prata med ett gäng irländare vid baren. Om jag säger att jag pratade en massa med en man som hetter Paddy och lite med hans fru Mary-Rose så är jag nog inte så långt ifrån sanningen. För att göra en lång historia kort "försvann" Paddy när puben stängde, och Mary-Rose följde med mig hem. Dagen efter var det knappt jag vågade lämna hotellet för rädlsa att Paddy och hans åtta bröder skulle vänta på mig poå gatan. Men min rädsla var obefogad, men jag lämnade hur som helst Cork så fort jag kunde.

Galway och Aranöarna

Väl framme i Galway satsade jag snabbt på att ta mig ut till Aranöarna. Faktiskt kan jag inte ens minnas att jag ens övernattade i Galway, men det borde jag väl ha gjort. Hur som helst köpte jag flygbiljetter till den minsta av öarna (Inisheer) och stannade ett par nätter. Jag minns inte riktigt varför jag valde den minsta ön, men det kan ha blivit något kommunikationsfel när jag köpte biljetten. För jag minns tydligt att jag misstänkte någon form av korrumption när jag köpte flybiljetten och fick höra att det tillkom "six pound for the boss". Va? Sex pund till chefen? Men jag förstod snart att det var "six pound for the bus", vilket var rimligare.

Aranöarna var resans absoluta hödjpunkt. Jag ägnade min tid där åt långpromenader och fotograferande. Bilden här till höger är lite intressant eftersom det är min troligen första panoramabild, eller i alla fall bild som jag vävt ihop av två separata bilder. Sedan jag började fotografera digitalt använder jag denna metod ständigt och jämt, men att göra något liknande från diabilder var ju långt ifrån självklart. Mycket riktigt var det inte förrän jag hade bilderna digitalt som själva panoramat blev till. Men jag minns tydligt att jag tog bilderna med avsikten att skapa ett panorama. Bättre sent än aldrig.

diabild-34-14.jpg diabild-34-16.jpg
diabild-34-17.jpg diabild-34-20.jpg
diabild-34-22.jpg diabild-34-23.jpg
diabild-34-27.jpg diabild-34-30.jpg
diabild-34-31.jpg diabild-34-34.jpg

Summering

Som vinterturist på Irland behöver man inte trängas. Det var väldigt många som var förvånade att jag frivilligt åkt dit på vintern, och i stort sett alla tyckte att jag borde återvända på sommaren då det är mycket finare. Än så länge (2010) har jag inte varit tillbaka, men jag känner mig övertygad om att rådet jag fick stämmer. Irland är inte större hit på vintern, möjligtvis undantaget Aranöarna. Men på det stora hela var det skojigt.