Denna reseberättelse är skriven hela nitton år efter själva resan ägde rum. På grund av sviktande minne kan vissa faktafel smugit sig in. Syftet med denna sida är endast att lägga upp några bilder för nära och kära. För att få lite ungdomlig schvung på texten har jag citerat flitigt från min resedagbok.

Jag och min syster Lena tågluffade oss genom västeuropa. Jag hade precis tagit studenten, och var ganska sliten efter det kontinuerliga festandet i två veckor innan avresan. Resan startade 15:08 från Västerås och "jag har tagit på mig min paisleymönstrade näsduk på huvudet för att smälta in bland de andra tågluffarna." Vi kom fram till ett mulet Stockholm, bytte tåg och fick sällskap i vår kupé av "ett par som började äta mackor tjugofem minuter efter det att vi lämnat stationen." Jag hade fått överslafen i sovvagnen och hade tydligen en del problem att "bädda med ett lakan konstruerat av världsmästaren i origami och sytt av ett tyg så tunt att man knappt såg det."

Hamburg

Första anhalt var Hamburg — mer på grund av att det inte gick att undvika än av val. "Vädret blir allt sämre och likadeles blir jag." Jag köpte efter lite språkproblem ett hostdämpande preparat (som dock hade det svenskvänliga namnet Hostenlöser) för att kunna sova. Sen knallade vi runt lite i Hamburg och köpte en väckarklocka och en gigantisk salami som utgjorde vår basföda för den resterande resan om jag minns rätt.

Amsterdam

ScanImage005.jpg I Amsterdam blev vi "i princip överfallna av folk som ville erbjuda oss boende". Vi bodde i ett rättså sunkigt ställe ovanpå en lite suspekt bar. Räddningen var att det kom ett gäng med andra svenskar till samma ställe. Dag två gick vi till de obligatoriska sevärdheterna Anne Franks hus och Van Gogh-museet.

ScanImage010.jpg ScanImage012.jpg

London

ScanImage020.jpg Vi tog färjan till London och gladde oss åt väldigt billig öl på båten, som annars inte var mycket att hänga i julgranen. Väl framme i London fixade vi bostad och skyndade oss sedan snabbt till Madame Tussad's vaxkabinett, som vi var riktigt nöjda med.

Dag två i London blev vi tipsade om att det var något spektakel vid Buckingham Palace. Vi åkte dit och vänliga bobbies förklarade var det var bäst att stå. Sen kom det en massa beefeaters och efter det vad jag tror var en stor del av den kungliga familjen. Westminister Abbey följde på det, och sedan Picadilly och Tower Bridge.

ScanImage021.jpg ScanImage026.jpg
ScanImage029.jpg ScanImage031.jpg
ScanImage034.jpg ScanImage037.jpg

Paris

ScanImage048.jpg I Paris fick vi ett bra hotellrum för det rimliga priset 219 FF. Första kvällen besökte vi Centre Pompidou, vilket inte imponerade jättemycket. Men Paris imponerade stort och vi knallade runt till det var sent.

Dag två försökte vi klämma övriga Paris — det vill säga allt utom Centre Pompidou. Första stoppet blev Notre Dame, där "religiositeten nästan hängde i luften och det var inte långt från att jag fick lust att konvertera och hänge mig åt missions­verk­sam­het, men så blev icke fallet." Louvren beskrivs som "det absolut mest fantastiska ställe jag någonsin besökt!" Efter Louvren gick vi vidare till Triumfbågen och Eiffeltornet.

ScanImage044.jpg ScanImage047.jpg
ScanImage052.jpg ScanImage058.jpg

Bordeaux

TGV mellan Paris och Bordeaux var väl det som imponerade mest på mig. Lena glömde tyvärr sin dagbok på tåget, vilket var lite surt för henne. I övrigt blev det bara den vanliga jakten på mat och titta på fina byggnader. Andra dagen ägnades åt att vi försökte få fatt på Lenas dagbok, men tji. Sedan knallade vi runt i staden och på min egen beskrivning "en park med kanaler" låter det som att vi besökte Jardin Public.

Nice

ScanImage059.jpg Nattåg till Nice. Vi kom fram utvilade. På turistinformationen träffade jag ett par killar som gått på samma gymnasieskola som jag, så vi slog följe med dem till vandrarhemmet. Efter att ha tagit del av en hel del "konstiga regler" på vandrarhemmet sökte vi oss ned till stranden, där jag blev lurad av de tunna molnhöljet och brände mig rejält.

Milano

"Midsommarafton i Sverige och jag hamnar bredvid den obesegrade världsmästaren i störande snarkning." Men jag hittade tydligen en bättre säng någon annanstans. Sen tog vi tåget till Milano, men vi började nog bli trötta och jag har mest skrivit om att det inte fanns något kök i vandrarhemmet. Att jag inte fick tillträde till katedralen på grund av mina kortbyxor hjälpte väl inte heller.

Verona

Veronas vandrarhem var rena drömmen efter Milano. Vi spatserade runt i stan på kvällen, men lockades sedan av de svala sovsalarna. Dagen efter sattes det käppar i hjulen på vår fortsatta färd då det visade sig att vi inte kunde växla pengar någonstans. Att vara beroende av öppna banker känns lite stenåldersmässigt idag, men det kändes normalt då, att pengar hanterades på en bank. Till slut hittade vi dock en slags växlingsautomat där jag kunde växla $ 10 som jag haft i plånboken sedan ett par år tillbaka.

Zell am See

ScanImage064.jpg Zell am See åkte vi till eftersom vi brukade vistas där på skidsemestrar i vår barndom. Efter en natt på "Pension Gudrun" tittade vi på stan, men kunde inte riktigt känna igen oss. För att göra det lättare att minnas tog vi "ägget" upp till Mittelstation, där jag traditionsenligt drack en "heisse Chokolade mit Shade". Eftersom Zell am See utgjorde den sista anhalten på vår resa unnade vi oss ett par restaurangbesök. Annars var det bara att köpa platsbiljetter för den långa resan hem.

Tre dar efter skolans slut,
började jag flitigt
med något slitigt.
Nämligen att ge mig ut

på en lång Europatur.
Hamburg första dagen,
jag blev inte så betagen.
Det blev mest en lång tupplur.

I Amtsterdam, där var det bra.
Dock ej på mitt "hotell",
där stannade jag en enda kväll,
och ville sedan dra.

London blev min nästa ort.
Drottningen jag såg i vax,
och i live — vilken flax!
Jag tror hon ler på mitt kort.

Paris, Bordeaux och så Nice.
Min resa i Frankernas rike.
Paris, en stad helt utan like,
men alla tre var värt sitt pris.

Milano var en riktig håla.
Verona var, helt tvärtemot,
en stad som lindra och gav bot.
Och varmt det var när solen stråla.

Hur resan går det får vi se.
Mitt nästa mål är Zell am See.
Om du ut och resa skall,
            men har svårt att välja,
skall du tänka på,
            att det är kul att Interraila.